Pagājušajā nedēļā 31. oktobrī Rīgā viesnīcā “Tallink Hotel Riga” norisinājās Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas (VBTAI) rīkota konference – domnīca “Iespējas, izaugsme un drošība internetā un dzīvē”, kurā, otro gadu pēc kārtas, piedalījās arī Krustpils pamatskola.
Domnīcas pirmā daļa tika veltīta lekcijām, kurās skolēni klausījās kopā ar pedagogiem. Lekcijas tika stāstīts gan par to, kā veidot tīru un drošu telpu sociālajos medijos, gan to, kā pasargāt sevi digitālajā vidē un kā pareizi izmantot internetu. Tāpat vienā no lekcijām klātesošie tika iepazīstināti ar izglītojošu, interaktīvu spēli “Hei, mosties!”. Par spēles izveidi un tās galvenajiem mērķiem stāstīja VBTAI priekšnieces vietniece – projektu vadītāja Liene Kauliņa – Bandare. “Vardarbība ģimenē ir problēma, ar kuru sabiedrība saskaras bieži, bet tik pat bieži par to tiek noklusēts. Spēle izveidota tā, lai skaidrotu bērniem un jauniešiem par vardarbību ģimenē, kā arī mudinātu tos uz darbību – neklusēt par to. Spēle veidota ar mērķi veicināt bērnu izpratni, attīstīt prasmes identificēt vardarbības pazīmes un, kas pats galvenais, meklēt risinājumus, kā arī atbalsta personas, pie kurām vērsties pēc palīdzības,” skaidroja L. Kauliņa – Bandare, “Spēle veidota kā videospēle 2D datorgrafika. Tās darbība notiek izdomātā realitātē – meža pasaule, kas pielāgota mūsdienu apstākļiem un spēles galvenie varoņi ir eži.”
Savukārt Uzvediba.lv vadītāja Līga Besere stāstīja par iekšējiem riskiem, lietojot internetu. Piemēram, risks “Misters Laika zaglis” jeb dažādi sociālie tīkli, kuros “sērfojot” laiks parit ātrāk nekā vēlētos un darbi, kurus nepieciešams paveikt, tiek atlikti uz nākamo dienu. Skolēnu gadījumā - mājasdarbi, kuri paliek otrajā plānā vai vispār netiek izpildīti, jo skatoties video, sarakstoties utt. ir pienācis gulēt iešanas laiks.
Konferences otrajā daļā skolēni dalījās trīs darba grupās, bet pedagogi turpināja klausīties lekcijas. Vienā no lekcijām psiholoģe Dace Bērziņa skaidroja, ko darīt, ja bērns ir atkarīgs no interneta un kā saredzēt atšķirību starp interneta atkarību un interneta biežu lietošanu. D. Bērziņa skaidroja, ka atkarību no interneta raksturo bērna vai pusaudža nespēja kontrolēt interneta izmantošanas ilgumu un biežumu. Savukārt interneta atkarības pazīmes katram ir dažādas, tomēr, kā trauksmes signāli vecākiem, skolotājiem var būt nespēja komunicēt ārpus interneta, hobiju neesamība un nepietiekošas prasmes rast iespēju izklaidēt pašam sevi.
Atgriežoties no darba grupās, skolēni prezentēja tematiskā darba rezultātus. Krustpils pamatskolas 9.klases skolniece Diāna Cakule darbojās 1. darba grupā, kur skolēniem bija iespēja uzspēlēt spēli “Hei,mosties!”. “Mēs spēlējām spēli un pēc tam izteicām savas domas par to, kas patika, kas nē un ko varbūt vajadzētu pamainīt,” stāstīja D. Cakule, “Tāpat mēs pārrunājām, ko mēs sagaidām no pieaugušajiem konkrētās vietās. Piemēram, vairākums jauniešu mājās no vecākiem sagaida cieņu, uzticību, mīlestību, palīdzību un viedokļa brīvību.”
Tāpat D. Cakule sacīja, ka šādas konferences skolēniem ir ļoti noderīgas un pamācošas: “Man bija tiešām interesanti, jo patika, kā vadītāji lasīja lekcijas. Patika arī darbs grupās, jo tā bija lieliska iespēja iepazīties un komunicēt ar bērniem no dažādām Latvijas pilsētām. Manuprāt šādas konferences ir nepieciešamas, jo tās palīdz aizdomāties par konkrētām lietām un problēmām. Šoreiz par drošību internetā un par to, ko mēs tajā publicējam, ar kādu informāciju dalāmies, ko rakstām citiem un cik laika pavadām lietderīgi – meklējot informāciju.”